Takläggare Stockholm – jag fick rätt!

Att renovera ett hus från grunden tar ut sin rätt. Jag försöker göra så mycket som möjligt på egen hand, och till en början så skötte jag nästan allting – inom rimlighetens gränser. Numera börjar hungern avta och vi alla längtar efter att få sätta punkt för projektet, slå in den sista spiken och på riktigt börja leva. Vi är nära, men vi skulle varit närmare om vi valt rätt takläggare i Stockholm

Vi tar mer professionell hjälp än vad vi tidigare gjort. Livet har, så att säga, kommit emellan. Jag och min fru känner att vi inte längre har samma hunger. Vi drivs inte framåt av ambitioner – vi drivs framåt av att vi vill bli klara någon gång. Jag skäms inte över detta. Tvärtom: vi har inte tagit oss vatten över huvudet. Vi har bara nått en ny fas i vårt stora projekt.

 Vi är stolta över vad vi åstadkommit och vi är stolta över vad vi har kvar att göra. Att anlita hantverkare för speciella insatser är absolut nödvändigt, detta med tanke på säkerhet, framtida hållbarhet och vikten av ett fackmannamässigt utfört jobb. Det senare leder oss till en takläggare i Stockholm som vi anlitade och som, milt uttryckt, inte gjorde sitt jobb.  

Vi valde fel takläggare i Stockholm 

Jag borde kanske ha anat oråd direkt då denne takläggare anlände. Arrogansen var total. Han vägrade lyssna in på våra önskemål och han var överlägsen i sin ton. Jag kände direkt att någonting var fel – och magkänslan var rätt. 

Då jobbet med takläggning var avklarad – och försenad med ungefär tre veckor – så kom två problem på köpet. Nummer ett: fakturan var saltad – och ganska rejält. Nummer två: jobbet var av väldigt låg kvalitet. Redan vid första regndagen såg vi att det kom i vatten vid en av takkuporna. 

 Detta fick oss att agera. Jag kontaktade denne takläggare i Stockholm för att diskutera missnöjet. Gällande fakturan så skrattade han bara och menade på att det pris vi kommit överens om var mer av ett förslag än hugget i sten. Ska jag betala för takläggarens privata telefonsamtal? Gällande utförandet menade han att det var tip-top. Eventuella skador hade skett i efterhand och i samband med att jag inspekterade taket. 

Jag bestred naturligtvis detta. Han vägrade å sin sida vika sig. Detta gav mig ingen annan utväg än att ta ärendet vidare och där jag kontaktade ARN för vägledning. ARN startade en utredning och begärde in all dokumentation oss emellan. 

ARN gav oss rätt – vår takläggare i Stockholm får betala 

Allmänna Reklamationsnämnden gav slutligen sitt svar i ärendet. De ställde sig helt på vår sida och uppmanade takläggaren att antingen korrigera misstagen han begått – eller ge oss rabatt på priset. Vi får se hur han tänker gällande detta, men jag skulle nog föredra det senare – och istället anlita en skicklig takläggare i Stockholm. Han kan naturligtvis vägra att följa ARNs rekommendationer, men genom detta så hamnar han på deras Svarta Lista och det är sällan rätt väg att gå om man vill ha nya kunder.  

Det bästa av allt är att vi stod på oss och att vi fick rätt. Det sämsta är givet: vårt projekt kommer att förskjutas ytterligare. Den som väntar på något gott, eller? Läropengen och rådet med allt detta är att vi alltid ska kolla upp hantverkare mer noggrant i framtiden. Gör det ni med. Fel takläggare i Stockholm kan bli en dyr historia.